gdybyś był a nie bywał
Temat: Silniki wielopaliwowe
...opracował specjalny wtryskiwacz, który umożliwiał przekształcenie silnika z zapłonem iskrowym, zasilanego benzyną, na silnik wielopaliwowy. Pojazd z tym silnikiem stał się sławny gdy Bruno Martinelli w latach trzydziestych na torze w Genewie zaczął osiągać na nim wspaniałe wyniki. Wtedy wzbudził on zainteresowanie i podziw. Silnikiem tym zainteresowani byli też inż. Zygmunt Okołow (szef biura konstrukcyjnego PZI w Warszawie i mjr Franciszek Szystowski (szef wydziału studiów dowództwa broni pancernej ministerstwa spraw wojskowych). Pojechali oni nawet do Szwajcarii na prezentację tych silników. Pierwszy został zaprezentowany silnik wielopaliwowy stacjonarny o gubych ściankach. Test wypadł pomyślnie na różnych paliwach. Potem na drodze do Lozzany zaprezentował im motocykl z silnikiem wielopaliwowym i test również wypadły pomyślnie.
Spisano także...
Źródło: dws.org.pl/viewtopic.php?t=9681
Temat: Stefan Witkowski. Muszkieterowie.
...uruchomił firmę Stevit, w której pracował nad stworzeniem uniwersalnego silnika, który mógłby być napędzany paliwem każdego rodzaju. Prace te subsydiowały polskie władze wojskowe, a generałowie II RP byli częstymi gośćmi Witkowskiego. Ośmiokilometrową jazdę eksperymentalnego motocykla obserwował marszałek Edward Rydz-Śmigły i gen. Włodzimierz Maxymowicz-Raczyński, dowódca broni pancernej w polskim wojsku. Pułkownik Franciszek Szystowski, który z ramienia Biura Studiów Polskich Zakładów Inżynieryjnych kilkakrotnie wizytował firmę Stevit, przytacza w niepublikowanych dotąd wspomnieniach opowieść o skonstruowanym przez Witkowskiego małym akumulatorze w kształcie gruszki, który miał zastąpić wielkie elektrownie (sic!). Pokaz wynalazku odbył się na Zamku w Warszawie w obecności prezydenta Ignacego Mościckiego, ale zakończył się...
Źródło: dws.org.pl/viewtopic.php?t=3957
Temat: Mieczysław Brzozowski
...⟠Samochody pancerne i TK, po forsownych ćwiczeniach letnich z wielkimi jednostkami, były uszkodzone, a z powodu braku części wymiennych, nie mogły być należycie wyremontowane, tym bardziej, że prosto z ćwiczeń poszły na wojnę. Motocykle były też z bieżącego użytku. Tylko sprzęt taborowy ( samochody ciężarowe) był z zapasu mobilizacyjnego, w doskonałym stanie i gatunkuâÂÂ. Strona 148: âŸDowódcą dywizjonu został mjr Franciszek Szystowski, dotychczasowy I zastępca dowódcy dywizjonu 8 batalionu pancernego. Oficerem taktycznym ( adiutantem) był por. Jerzy Duchniewicz, a dowódcami szwadronów: samochodów pancernych â kpt. Brzozowski Eugeniusz ( jednocześnie zastępca dowódcy dywizjonu), czołgów rozpoznawczych TK â por. Witold Czerniewski, kompanii techniczno-gospodarczej â kpt. Tadeusz Karakiewicz, kwatermistrzem â p. por...
Źródło: genealogia.okiem.pl/forum/viewtopic.php?t=10442